воскресенье, 10 марта 2019 г.

4 клас Урок 2 (6.1)

Дізнаватися про таємниці природи можна різними способами: читати книжки, робити експерименти, спостерігати за цікавими явищами в лісі, у парку або стежити за  небом. 

Ex. 5. Listen and role-play. (Послухай і розіграй.)


                                            AN OPEN SECRET

Bob: Hi, Ann, what are you reading?
Ann: It’s a book of stories about nature around us. It tells of the clouds and the blue sky, of the stars and the moon.
Bob: How interesting! I’m a great lover of nature, you know. Can I look through the book, please?
Ann: Sure. Here you are.
Bob: Oh, thanks. I absolutely love its title “The Secrets of Nature”. I wonder how we can find them out ourselves.
Ann: First of all, we must use our ears and eyes to see what we can see. Do you remember our September walk when our class looked for signs of autumn? We saw flocks of robins on our way, there were grasshoppers and even a butterfly.
Bob: Right! Besides, we found a cricket under a board and a worm under a stone. We understood that they were hiding away in warm places.
Ann: That’s the way they get ready for winter. It’s an open secret to us now.
Bob: But what about things that we can’t see because they are too small? For example, what does the air consist of? What makes the sky? What are the stars like? What planets can I see in the night sky?
Ann: Very good questions! I think people can find out what these secrets are when they try experiments. If you are interested in the stars, you can look at them with a telescope.
Bob: That’s a good idea! How about going to the planetarium for skywatching at the weekend?
Ann: I’d love to.

                                       ВІДКРИТИЙ СЕКРЕТ

Боб: Привіт, Енн, що ти читаєш?
Енн: Це книга оповідань про природу навколо нас. Вона розповідає про хмари і блакитне небіо, про зірки і про місяць.
Боб: Як цікаво! Ти знаєш, я великий любитель природи. Чи можу я переглянути книгу, будь ласка?
Енн: Звичайно. Ось, будь ласка.
Боб: О, дякую. Мені дуже подобається її назва «Секрети природи». Цікаво, як ми самі їх можемо знайти (розкрити).
Енн: Перш за все, ми повинні використовувати наші вуха і очі, щоб побачити, що ми можемо бачити. Ти пам'ятаєш нашу вересневу прогулянку, коли наш клас шукав ознаки осіні? Ми бачили зграї дроздів на нашому шляху, були коники і навіть метелик.
Боб: Правильно! Крім того, ми знайшли цвіркуна під дошкою і черв'яка під каменем. Ми зрозуміли, що вони ховаються в теплих місцях.
Енн: Так вони готуються до зими. Тепер це відкритий нам секрет.
Боб: А як щодо речей, які ми не можемо бачити, тому що вони занадто малі? Наприклад, з чого складається повітря? Що робить небо? Які зірки? Які планети я можу побачити на нічному небі?
Енн: Дуже хороші питання! Я думаю, що люди можуть дізнатися, що це за секрети, коли вони проводять експерименти. Якщо тебе цікавлять зірки, ти можеш подивитися на них у телескоп.
Боб: Це гарна ідея! Як щодо того, щоб поїхати в планетарій для спостереження за небом у вихідні дні?
Енн: Я би з задоволенням.

                               Remember! Пам'ятайте!

They were hiding away in warm places. (Вони ховалися в теплих місцях.)
That’s the way they get ready for winter. (Таким чином вони готуються до зими.)

Сьогодні ми повторюємо The Past Continuous Tense (Минулий Тривалий час), який означає, що дія тривала у певний момент у минулому. Король дієслів надсилає своїх двох помічників (was в однині, were у множині), а до дієслова причепиться - ing.

Потренуємо утворення цього часу:


Ex. 6. Let’s play ‘the grammar explanation’ game. 
     (Давайте зіграємо у граматичну гру "пояснення".)

E x a m p l e: A: to watch the sky
B: We were watching the sky yesterday evening.
C: That’s the way we try to understand the secrets of nature.

A: to look at the clouds
B: We were looking at the clouds yesterday evening.
C: That’s the way we try to understand the secrets of nature.

A: to look at the stars;
B: We were looking at the stars yesterday evening.
C: That’s the way we try to understand the secrets of nature.

A: to try experiments;
B: We were trying experiments yesterday evening.
C: That’s the way we try to understand the secrets of nature.

A: to look for signs of autumn;
B: We were looking for signs of autumn yesterday evening.
C: That’s the way we try to understand the secrets of nature.

A: to look at the Moon.
B: We were looking at the Moon yesterday evening.
C: That’s the way we try to understand the secrets of nature.

Ex. 7. Make up 5–6 sentences on the table. 
         (Складайте 5–6 речень за таблицею).

I was watching the sky from 9 to 10 last Friday.
We were looking at the stars the whole evening yesterday.
My friend was visiting the planetarium this time two days ago.
My classmates were using a telescope the whole evening yesterday.
We were exploring the sky the whole afternoon last Friday.

Ex. 8. On your Own. Take a picture of the sky in the daytime and write 6–8 sentences about it (p. 123). (Самостійно. Візьміть малюнок неба вдень і напишіть про нього 6–8 речень)

E x a m p l e: This is the sky in the daytime. There are many white clouds up there. Some of them have funny shapes: one over there looks like a sleeping dog, and that one looks like a huge tulip flower…

Це небо вдень. Там багато білих хмар. Деякі з них мають смішні форми: одна он там нагадує сплячу собаку, а та виглядає як величезна квітка тюльпана ...

Тренуємо речення і словосполучення, які допоможуть перекладати діалог і розповідати про небо на сайті.


























Комментариев нет:

Отправить комментарий